۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

انقدر وضع بازار اشفته است که فارس هم تایید می کند


به گزارش فارس  صفهای خرید دلار بیشتر شده است : 



اضافه شدن خانم‌هاي خانه‌دار به صف خريداران ارز؛ صف‌ خريد هر روز شلوغ‌تر از ديروز

خبرگزاري فارس: علي‌رغم تأكيد مسئولان اقتصادي دولت مبني بر كاهش قيمت ارز و تحقق اين وعده، امروز باز هم صرافي‌هاي ميدان فردوسي شاهد ازدياد جمعيت براي خريد دلار بود به نحوي كه طمع كسب سود بيشتر زنان خانه‌دار را هم به بازار كشاند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا» علي‌رغم اينكه تأكيدات مكرر مسئولان اقتصادي دولت مبني بر بازگشت آرامش به بازار خريد و فروش "دلار " و بازگشت قيمت اين ارز به سطح عادي، امروز بازار دلار فروشان همچنان مانند دو هفته گذشته داغ است.

اين داغي به جايي رسيده كه خانم‌هاي خانه‌دار را نيز از خانه‌هايشان بيرون و به پشت صرافي‌هاي ميدان فردوسي كشانده است. نخستين روزهايي كه بازار ارز به اين التهاب دچار شده بود فقط دلالان بودند كه به راحتي مي‌شد تشخيص داد براي چه به صرافي‌هاي فردوسي مراجعه كردند.

نشستن تعدادي خانم آن هم از نوع خانم‌هاي خانه‌دار و البته غيرايراني در مقابل صرافي فروشنده دلار دولتي امروز جلوه‌اي ديگر به يكي از صف‌هاي انتظار خريد دلار دولتي داده بود.

كشش مردم براي خريد دلار به اميد كسب سود بالا به جايي رسيده كه علاوه بر دلالان امروز بسياري از افراد عادي همچنين خانم‌هاي خانه‌دار به منظور خريد دلار دولتي در صف ايستادند.


* براي 20 الي 30 هزار تومان سود از ساعت 7 صبح اينجام


مريم يكي از خانم‌هايي است كه با اذعان بر اينكه به منظور ارتقاء ارزش پول خود در صف ايستاده است به خبرنگار فارس مي‌گويد: تنها براي اينكه 20 الي 30 هزار تومان سود كنم حاضر شدم از ساعت 7 صبح در صف خريد دلار دولتي بايستم.

وي ادامه مي‌دهد: وضع زندگيم به حدي بد شده است كه براي درآوردن مايحتاج زندگي، خواستم تنها پس‌اندازي كه دارم را بياورم تا دلار بخرم بلكه كمي سود كنم.


* بيكاري؛ دليل اصلي ازدياد جمعيت در مقابل صرافي‌هاي فردوسي


رضا يكي از افرادي است كه در صف خريد دلار دولتي در خيابان فردوسي از ساعت 7 صبح در صف ايستاده است و منتظر است نوبتش به داخل صرافي فرابرسد. وي به خبرنگار فارس در توضيح اين اقدام خود مي‌گويد: چون مي‌دانم دلار گران‌تر از اين مي‌شود آمدم تا از اين طريق سود بدست بياورم.

وي اضافه مي‌كند؛ تمام افرادي كه الان در اين صف ايستاده‌اند، كاسب هستند اينها دلار را از اين صرافي پنج تومان ارزان‌تر از بازار آزاد مي‌خرند تا از فروش آن در بازار آزاد كمي سود نصيبشان بشود.

اين خريدار دلار دولتي تاكيد مي‌كند بيشتر افرادي كه در اين صف‌ها ايستاده‌اند بي‌كار هستند چرا كه اگر شغلي داشتند هرگز حاضر نمي‌شدند ساعت‌ها در صف خريد دلار بايستند.

وي مي‌گويد: مردم مي‌خواهند براي كسب سود از نوسانات اقتصادي به سمت اين بازارهاي كاذب بيايند تا سود مورد انتظار خود را كسب كنند.

وي با اذعان بر اينكه اين اقدام به عنوان «شغل كاذب» تلقي مي‌شود، گفت: مي‌دانم درآمد اين كار كاذب است ولي اين ريسك را قبول مي‌كنم چرا كه حدس مي‌زنم درآمد بالايي داشته باشد.


* سود اصلي نصيب صرافان مي‌شود


يكي ديگر از افرادي كه به گفته خود هر روز در صف خريد دلار دولتي مي‌ايستد و به اذعان خود جزء شاغلان حوزه خريد و فروش دلار يا همان دلالي است به خبرنگار فارس مي‌گويد: اين روزها اصل سود نصيب صرافان مي‌شود به خاطر اينكه مردم با نيت كسب سود بالا از آنها دلار مي‌خرند و مجبور هستند مجدد به همان‌ها بفروشند البته به سراغ دلالان نيز مي‌آيند ولي كمتر.

وي مي‌گويد: تلويزيون براي اينكه مردم دلار نخرند مي‌گويد تا آخر اين هفته ارزان خواهد شد ولي عملا اين مسئله صدق نمي‌كند.


* دولت مي‌خواهد نقدينگي را از دست مردم جمع كند


علي كه خود را تاجر معرفي مي‌كند به خبرنگار فارس در توضيح دليل خريد دلار در اين بازار ملتهب مي‌گويد: دولت مي‌خواهد نقدينگي را از جامعه خارج كرده و در ازاي آن به مردم دلار بدهد.

وي اضافه مي‌كند: به خاطر اينكه ارزش ريال در اين روزها به شدت كاهش پيدا كرده دولت تصميم گرفته تا از طريق فروش دلار نقدينگي را جمع كند و ارزش پول خود را بالا ببرد.


* گفته‌اند قرار است دلار گران شود؛ من هم آمدم تا عقب نمانم


از وجنات وي چنين به نظر مي‌رسد كه جزء صنف يا گروه محترم دلالان نباشد، از طرفي از صحبت‌هاي وي اينگونه استنباط مي‌شود كه قصد مسافرت هم ندارد ولي خود اعتراف كرد كه آمده دلار خريداري نمايد تا از گران‌ شدن آن سود ببرد.

وي مي‌گويد به من گفتند قرار است دلار گران شود به همين خاطر من هم آمدم تا دلار بخرم. اما الان دلالاني هستند كه به راحتي و بدون اينكه در صف بايستند به داخل صرافي مي‌روند و تا 200 هزار دلار هم به راحتي خريداري مي‌كنند.

به اعتقاد اين خريدار دلار هر كس كه پس‌اندازي دارد بايد در دلار سرمايه‌گذاري كند چرا كه فعلا سود در خريد و فروش دلار است.


*‌ تا حالا هيچ كاسبي نبوده كه ظرف يك روز يك ميليون تومان سود داشته باشد


زن و شوهر جواني كه در صف ايستاده‌اند به خبرنگار فارس مي‌گويند: در فاميل ما تمام مردها اين روزها در حال خريد و فروش دلار هستند؛ ما بي‌كار نيستيم ولي تا حالا بازاري را پيدا نكرده‌ايم كه در آمد خود را در آن سرمايه‌گذاري كنيم.

از وضعيت ظاهري مرد اين خانواده است به نظر نمي‌آيد كه وضع مالي بدي داشته باشد، بلكه برعكس هر آنچه كه از ظاهرش برمي‌آيد اين است كه آنها وضع مالي ايده‌آلي دارند.

وي مي‌گويد: تا حالا هيچ كاسبي نبوده ظرف يك روز يك ميليون تومان سود داشته باشد؛ امروز تا ساعت 10 صبح امروز صرافي‌ها دلار نمي‌دادند از ساعت 10 به بعد هم فقط با اسم‌نويسي دلار مي‌دادند.

وي مي‌گويد ما در بازار آزاد دلار را با قيمت 1068 تومان خريديم و به خاطر اينكه صف بود حوصله نداشتيم در صف به اين طولاني بايستيم.


* شايد تا آخر هفته ارزان شود ولي دوباره گران مي‌شود


علي كه به اعتراف خود جزء سفته‌بازان بازار ارز است به خبرنگار فارس مي‌گويد: شايد تا آخر هفته دلار ارزان شود ولي من مطمئن هستم كه دو يا الي سه هفته آينده اين نرخ دوباره گران خواهد شد.

وي تاكيد مي‌كند: به خاطر اينكه ارزش دلار بايد به ساير نرخ‌ها برسد و از يورو كمتر نباشد مجددا دلار گران خواهد شد.


* صرافي‌هاي ملي و ملت عرضه دلار را به صرافان هم متوقف كردند


مشاهدات خبرنگار فارس حاكي است، طي روز جاري صرافي‌هاي ملي و ملت فقط تا ساعت 12 ظهر به صرافان دلار دولتي فروخته‌اند؛ پراكنده شدن جمعيت از مقابل اين صرافي‌ها و ازدياد در مقابل ساير صرافي‌هاي فروشنده دلار دولتي امروز جلوه‌اي ديگر پيدا كرده بود.

از طرفي مشاهده چهره‌هاي تكراري در صف‌هاي خريد دلار دولتي در روزهاي اخير به نحوي پررنگ شده كه اگر روزي به صرافي‌هاي ميدان فردوسي مراجعه كرده و آنها را نبيني جاي سوال خواهد داشت.

البته دعواهاي زرگري دلالان و صف‌هاي خريد دلار دولتي اين روزها پررنگ‌تر از گذشته شده است و به نظر نمي‌رسد به اين راحتي اين افراد دست بردار صرافي‌هاي فردوسي نباشند.

انتهاي پيام/ص