۱۳۸۹ مهر ۲۳, جمعه

چند خبر اخیر سایت همدمی وزارت خارجه اسراییل درباره سفر احمدی نژاد به لبنان



دیدار احمدی نژاد از لبنان پایان یافت، ولی مشکلات
لبنان و معضلات ایران همچنان بجای خود باقی است

15 اکتبر 2010


  

  

نتیجه تلاش حزب الله برای تدارک استقبال ازاحمدی نژاد







با پایان سفر دو روزه احمدی نژاد به لبنان و بازگشت او به تهران، نخست وزیر اسرائیل گفت دلش برای لبنانی ها می سوزد که این چنین استقلال و سیادت ملی خود را از دست می دهند و کشورشان به یک شعبه از جمهوری اسلامی ایران مبدل می شود.
روزنامه عرب زبان الاخبار نوشت: دو دستاورد بزرگ احمدی نژاد از سفر به لبنان، یکی گرفتن دکترای افتخاری از دانشگاه دولتی آن کشور و دیگری تفنگی بود که حسن نصرالله به عنوان یادگار سفر به او هدیه کرد.
یک استاد دانشگاه اسرائیل گفت: احمدی نژاد و نصرالله ادعای پیروزی بر اسرائیل را دارند، ولی واقعیت آن است که رئیس جمهوری ایران جرات نکرد به مرز اسرائیل نزدیک شده و به سوی این کشور سنگ بیاندازد، و نصرالله نیز از هنگام جنگ دوم لبنان (چهار سال پیش) همچنان در مخفی گاه به سر می برد و جرات نکرد احمدی نژاد را حتی چند دقیقه همراهی کند.
ملاقات بین این دو نیز به طور پنهانی و در داخل سفارت ایران در بیروت انجام شد. یک تحلیلگر سیاسی گفت: احمدی نژاد از لبنان به تهران بازگشت، ولی ذره ای از مشکلات داخلی لبنان و به ویژه خطر جنگ خانگی در آن کشور کاسته نشده، و همه مشکلات داخلی کمرشکن ایران نیز همچنان باقی مانده است.

نتانیاهو: «نابودی اسرائیل و فروپاشی صیونیسم؟ به
آبادانی ادامه میدهیم وقویتر ازهرزمان دیگر هستیم».


در واکنش به سخنان احمدی نژاد در جنوب لبنان که گفته بود "اسرائیل رفتنی است، و مقاومت (عملیات تروریستی حزب الله و دیگر گروه های آدم کشی فلسطینی و عربی) بالاخره پیروز خواهد شد"، بنیامین نتانیاهو گفت: «پس از 62 سال که از استقلال دوباره کشور اسرائیل می گذرد، یک لحظه نگاه کنید که ما در چه نقطه ای قرار داریم، و آن ها کجا هستند».
نخست وزیر اسرائیل که شب گذشته (پنج شنبه 22 مهرماه – 14 اکتبر) هنگام دیدار از موزه تاریخی استقلال اسرائیل سخن می گفت، افزود: «در این 62 سال، ما کشوری ساخته ایم که دارای یک جامعه سالم، یک اقتصاد توانا و یک ارتش قدرتمند است و به خوبی قادر است از خود دفاع کند».
در واکنش به ادعای احمدی نژاد که در نطق دیروز در شهرک شیعه نشین "بنت جبیل" در جنوب لبنان گفته بود "صهیونیسم در حال فروپاشی، و رژیم صهیونیستی رفتنی است"، نتانیاهو افزوده گفت: «امروز صیونیسم (جنبش تجدید حیات ملت یهود و بازسازی اسرائیل تاریخی) به اوج قدرت و عظمت خود رسیده است. ما به سازندگی ادامه می دهیم، ولی آن ها در فکر فتنه گری هستند. ما به خوبی می دانیم چگونه از کشور خویش دفاع کنیم و دشمنان را برانیم».
نخست وزیر اسرائیل در دنباله سخنان خود به تراژدی ملی لبنان اشاره کرد و از کشوری سخن گفت که در برابر چشم جهانیان به تدریج استقلال و سیادت خود را از دست می دهد و به تحت الحمایه یک کشور بیگانه مبدل می گردد که بزرگترین هدفش پیشبرد نیت های مذهبی و ایدئولوژیک خویش (برپائی خلیفه گری اسلامی شیعه) است و مردم لبنان را به گوشت دم توپ مبدل ساخته است.
نتانیاهو در واکنش به این واقعیت گفت: «لبنان به تدریج به شاخه ای از حکومت آیت الله ها در منطقه مبدل می گردد. این یک تراژدی واقعی است. ولی اسرائیل به خوبی می داند چگونه در برابر وضع تازه ای که به وجود آمده، از خود دفاع کند».
چند تن دیگر از مقامات ارشد اسرائیل نیز پیشتر زبان به انتقاد شدید از دیدار احمدی نژاد از لبنان گشوده، ولی در عین حال گفته بودند که اسرائیل در جریان دیدار احمدی نژاد از جنوب لبنان به هیچ واکنش عملی دست نخواهد زد.

«احمدی نژاد نه به دیدار سران و مردم لبنان،
که به ملاقات با سرکردگان حزب الله رفته بود»

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز پس از آن که احمدی نژاد بیروت را ترک کرد، به خبرنگاران گفت: «سفر احمدی نژاد به لبنان، بیشتر بر محور روابط حکومت ایران با حزب الله دور می زد، که شعبه ای از رژیم ایران در لبنان است». سخنگوی آمریکائی افزوده گفت: «ما بر این باوریم که حضور احمدی نژاد در لبنان، اقدامی تحریک آمیز بود که سیادت آن کشور را به خطر می اندازد و امنیت منطقه را لرزان می کند»
سخنگوی آمریکائی یادآوری کرد که حکومت ایران هزاران موشک و راکت و دیگر سلاح های مرگبار برای حزب الله به لبنان فرستاده که امنیت منطقه را به خطر می اندازد.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز سفر احمدی نژاد را نکوهش کرد و گفت: «سخنان فتنه جویانه احمدی نژاد، نشان دهنده ماهیت دیدگاه های رژیم ایران و سران آن است که کشورهای منطقه را نسبت به نیات، هدف ها و اقدامات سران حکومت ایران به شدت نگران می سازد».
کلینتون در ادامه سخنان خود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکائی  ABC ابراز اطمینان کرد که تحریم های اقتصادی علیه حکومت ایران آثار خود را آشکار ساخته و بر اوضاع آن رژیم تاثیر گذار بوده است.
او همچنین یادآور شد که بسیاری از سران کشورهای عرب و حتی فلسطینی ها نیز علیه تندگوئی های رژیم ایران جبهه گرفته اند و از تروریست پروری رژیم ایران و تلاش آن برای رسیدن به بمب هسته ای به شدت نگران هستند.
برخی روزنامه های آمریکائی نوشتند که احمدی نژاد، نه برای دیدار با رهبران لبنان و مردم آن کشور به بیروت رفته بود، بلکه محور اصلی سفر او حزب الله بود و تنها از نقاطی دیدن کرد که پایگاه نفوذ و تسلط حزب الله است.
روزنامه های لبنانی نوشتند که احمدی نژاد در دیداری که با سعد الحریری نخست وزیر لبنان داشت، چندین بار به او گوشزد کرد که حکومت ایران آماده است همه نیازهای تسلیحاتی آن کشور را تامین کند. ولی حریری هیچ پاسخی به این پیشنهاد نداد.
آگاهان سیاسی گفتند که اگر لبنان حاضر شود از ایران اسلحه بگیرد، نه تنها خشم ایالات متحده را برخواهد انگیخت و موجب ناخرسندی عمیق اروپا نیز خواهد شد، بلکه کشورهای سنی مذهب عرب و در راس آن ها عربستان سعودی را به شدت خشمناک خواهد ساخت. زیرا چنین اقدامی، گام مهم دیگری برای تسلط حکومت ایران بر لبنان تلقی خواهد شد – و این خطری است که پادشاه اردن و وزیر خارجه عربستان و مقامات مصری در گذشته نسبت به آن هشدار داده اند.

«جنوب لبنان عملا در تسلط حزب الله و پول های کلان
ایران است و دولت مرکزی بیروت بر آن جا تسلطی ندارد»

در مورد میزان تسلط حزب الله بر جنوب لبنان، یک استاد اسرائیلی امور منطقه (پروفسور زیسر) امروز (جمعه) در یک مصاحبه رادیوئی گفت: «این واقعیت که سعد حریری نخست وزیر لبنان و پرزیدنت میشل سلیمان رئیس جمهوری آن کشور از جنوب لبنان دیدن نکرده اند، ولی احمدی نژاد در آن جا مورد استقبال گرم قرار می گیرد، به خوبی نشان می دهد که این حزب الله است که بر جنوب مسلط گردیده و دولت مرکزی بیروت بر آن جا تسلطی ندارد».
پروفسور زیسر افزوده گفت: «این موقعیت حزب الله در جنوب و استقبال گرمی که از احمدی نژاد به عمل آمد، همه و همه مرهون مبالغ کلانی است که ایران در جنوب لبنان هزینه کرده و با کمک آن توانسته است در این ناحیه رخنه کند».
منشه امیر تحلیلگر امور منطقه نیز در یک مصاحبه زنده با تلویزیون عرب زبان الحرة که از ایالات متحده به سوی کشورهای عرب پخش می شود، در پاسخ به این پرسش که "اسرائیل جنوب لبنان را ویران کرد، ولی پول حکومت ایران بود که آن جا را از نو آباد ساخت"، گفت: «نیات توسعه طلبانه جمهوری اسلامی ایران و تعرض ها و تحریکات حزب الله لبنان بود که موجب بروز جنگ (در تابستان 2006) گردید و ویرانی روستاها را به دنبال داشت و اکنون حکومت ایران چند صد میلیون دلار هزینه کرده تا آن ها را دوباره بسازد – و این نمی تواند افتخاری برای رژیم ایران و نشان دلسوزی آن برای ملت لبنان باشد».
منشه امیر افزوده گفت: «انگیزه اصلی حکومت ایران در هزینه کردن بیش از یک میلیارد دلار برای "بازسازی" لبنان، مبدل ساختن آن کشور به پایگاه تعرض علیه اسرائیل و تبدیل مردم لبنان به گوشت دم توپ در جنگ احتمالی با اسرائیل بوده است».
در این بحث تلویزیونی، یکی از اعضای هیات تحریریه روزنامه "همشهری" که به روانی به زبان عربی سخن می گفت، ادعا کرد که "سفر احمدی نژاد به جنوب لبنان، یک دیدار مسالمت آمیز بود، و این در حالی که اسرائیل است که به تعرض دست می زند و هواپیماهایش دیوار صوتی را می شکنند". منشه امیر در پاسخ ابراز شگفتی کرد که چگونه ممکن است دیدار از جنوب لبنان "مسالمت آمیز" باشد، در حالی که احمدی نژاد در نطق خود از "نابودی رژیم صهیونیستی و فروپاشی صهیونیسم" در آن جا سخن می گوید؟
برخلاف ادعای آن عضو تحریریه "همشهری"، در دو روزی که احمدی نژاد در لبنان بود، هواپیماهای اطلاعاتی اسرائیل از پرواز بر فراز خاک آن کشور خودداری کردند. این پروازها از امروز از سر گرفته شد و چند هواپیما و "پهپاد" (هواپیماهای اطلاعاتی کوچک و بدون خلبان) و چند فروند چرخبال نظامی اسرائیل به پروازهای شناسائی بر فراز نقاط مختلف لبنان پرداختند. از آن جا که حکومت ایران و سوریه با نقض قطعنامه 1701 شورای امنیت، همچنان به قاچاق اسلحه به داخل لبنان ادامه می دهند، این پروازهای اطلاعاتی بسیار ضروری است.

«از دیدگاه احمدی نژاد، "وحدت ملت لبنان" به معنی
گردن نهادن همه جناح ها به خواسته ای حزب الله است»

شماری از روزنامه های اسرائیل نیز امروز نوشتند که احمدی نژاد علی رغم همه گزافه گوئی ها در جریان سفر به لبنان، بالاخره صلاح ندید به مرز اسرائیل و گذرگان "باب الفاطمة" نزدیک شود و به سوی اسرائیل سنگ پرتاب کند.
تحلیگران اسرائیلی همچنین یادآوری کردند که حسن نصرالله، که دائما از "پیروزی بر رژیم صهیونیستی" در جنگ چهار سال پیش سخن می گوید، او هم جرات نکرد به جنوب لبنان بیاید. به موازات آن، پرزیدنت میشل سلیمان نیز برخلاف گزارش های پیشین، در دیدار احمدی نژاد از جنوب لبنان شرکت نداشت. آگاهان گفتند: شاید رئیس جمهوری لبنان نمی خواست چنین افتخاری را به احمدی نژاد هدیه کرده باشد، و یا شاید حزب الله چنان بر جنوب مسلط است، که نگذاشت در این افتخاری که برای خود کسب کرده، دیگران را نیز سهیم سازد.
روزنامه های عربی نوشتند: احمدی نژاد در دیدار با سعد حریری و دیگر سیاستمداران لبنانی که عضو حزب الله نیستند، مرتبا از لزوم وحدت سخن گفت و از جمله اظهار داشت "در سایه وحدت است که لبنان می تواند به مقاومت ادامه دهد". ولی از دیدگاه او وحدت (شبیه وحدت حوزه و دانشگاه در ایران) به مفهوم آن است که گروه های سنی و مارونی، سیادت حزب الله را بپذیرند و به آن بپیوندند.
خانم میری آیزن افسر نیروهای ذخیره اسرائیل که تا چندی پیش سخنگوی رسمی ارتش بود، در پاسخ به این پرسش که "چرا اسرائیل باید از دیدار احمدی نژاد از جنوب لبنان نگران باشد" گفت: «وقتی که نخست وزیر اسرائیل از ترکیه دیدن کرد، به ناحیه مرزی با ایران نرفت و در آن جا به سخنرانی های تحریک آمیز نپرداخت و از "نابودی قریب الوقوع" هیچ کشور یا ملت یا رژیمی سخن نگفت».
جالب ترین واکنش در داخل ایران نسبت به سفر احمدی نژاد به لبنان، مطالبی در چند تارنمای دولتی بود که در آن ها ادعا شده که برنامه بیرون آوردن معدنچیان شیلی از عمق 700 متری زمین و بازتاب گسترده جهانی آن و پخش زنده این ماجرا از تلویزیون های بسیاری از کشورهای دنیا، "یک توطئه صهیونیستی" بوده، زیرا موجب انحراف توجه جهانی از سفر احمدی نژاد به لبنان شد که حکومت ایران انتظار داشت بیشترین بهره برداری را از آن بکند – ولی اخبار شیلی آن را کاملا تحت الشعاع قرار داد.



در آستانه دیدار احمدی نژاد از جنوب لبنان وسخنرانی
او، مردم شمال اسرائیل به زندگی عادی ادامه می دهند

14 اکتبر 2010


  


  

دانشگاه دولتی لبنان به احمدی نزاد دکترای افتخاری میدهد








«سخنرانی احمدی نژاد برای شیعیان جنوب بیروت، به
نطق های پیشین او در سفرهای استانی شباهت داشت»

14 اکتبر 2010


  


  

احمدی نژاد درسخنرانی دیشب درالضاحیه جنوب بیروت







احمدی نژاد در سخنان شب گذشته (چهارشنبه 21 مهر – 13 اکتبر) در محله شیعه نشین جنوب بیروت (الضاحیة) همان تهدیدهای همیشگی خود را بازگو کرد و گفت: «اگر رژیم صهیونیستی خطائی بکند، نابود خواهد شد».
آگاهان سیاسی که این سخنرانی احمدی نژاد را در برابر هزاران نفر از شیعیان لبنان مورد بررسی قرار دادند، تاکید می کنند که این سخنان هیچ تفاوت اصولی با نطق های استانی او در داخل ایران نداشت.
این سخنرانی را نیز رئیس جمهوری اسلامی ایران با تملق گوئی نسبت به ملت لبنان آغاز کرد – همان گونه که او در هر شهر ایران، ابتدا به مجیزگوئی از مردم آن شهر می پردازد و از "نقش بسیار مهم آنان در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله" و همچنین از استعدادهای آنان و وفاداری به حکومت اسلامی سخن می گوید.
در این بخش از سخنانش، احمدی نژاد کشور لبنان را که روزگاری سوئیس خاورمیانه و سرزمین صلح و آشتی بین ادیان بود، کانون فراگیری ترور (به گفته او "مقاومت") و حتی "دانشگاه جهاد و شهادت" نامید که منظور او عملیات تروریستی و تروریست پروری حزب الله و فتنه گری علیه اسرائیل و تماس و همکاری با حماس و دیگر سازمان های ترور بود.
در بخش دیگری از این سخنان، احمدی نژاد حملات همیشگی خود علیه اسرائیل را تکرار کرد و به دهن دریدگی پرداخت و ملت یهود را که پایه گذار مکتب یکتاپرستی و دانش و فلسفه بوده "ملتی بی فرهنگ" نامید و اسرائیل را به "ارتکاب جنایات علیه فلسطینیان و ملت های دیگر" متهم ساخت و از ملت لبنان خواستار گردید به جنگ و خونریزی علیه اسرائیل ادامه دهند.
برای آن که حکومت ایران بهانه ای برای درگیری و ستیز با اسرائیل داشته باشد، احمدی نژاد دوباره مساله ناپدید شدن چهارتن از دیپلمات ها و کارمندان سفارت ایران در بیروت، در اوج جنگ داخلی آن کشور را پیش کشید و ادعا کرد که این افراد زنده هستند و در اسارت اسرائیل به سر می برند و باید آزاد شوند – و این در حالی که افراد مزبور توسط شبه نظامیان فالانژ که از فتنه گری های حکومت ایران در شعله ورتر ساختن آتش جنگ در وطن خویش به شدت خشمناک بودند، در یک پست بازرسی در نزدیکی بیروت بازداشت شدند و کوتاه مدتی پس از آن تیرباران گردیدند و گفته می شود که اجساد آن ها را به داخل چاهی انداخته شد که روی آن یک ساختمان چندین طبقه بنا گردیده است.
احمدی نژاد طبق معمول، در سخنرانی خود دوباره این ادعا را عنوان کرد که جنایات القاعده در ماجرای حمله به برج های دوقلو "توطئه خود آمریکا" بوده است.

حسن نصرالله، هنوز از ترس در مخفیگاه به سر می برد

در حالی که احمدی نژاد در سخنرانی خود اسرائیل را به نابودی تهدید کرد، ولی حسن نصرالله که او نیز ادعا کرد که "رژیم صهیونیستی به زودی فرو خواهد پاشید" حتی این بار نیز جرات نکرد از مخفی گاه خود بیرون آید و در کنار احمدی نژاد بایستد.
او در سخنرانی خود از حکومت ایران و کمک های آن به گرمی سپاسگذاری کرد و قول داد که جنگ علیه اسرائیل تا نابودی این کشور ادامه خواهد یافت.
نصرالله نیز به شیوه احمدی نژاد، اسرائیل را "نامشروع" خواهد و ادعا کرد که پایان عمر این کشور نزدیک است.
احمدی نژاد نیز گفته بود "خشم ملت ها" !! به زودی اسرائیل را نابود خواهد کرد.
در چهارسالی که از جنگ دوم لبنان می گذرد، نصرالله هنوز جرات نکرده از مخفی گاه خویش بیرون آید و در ملاء عام ظاهر شود و حتی دیدار احمدی نژاد نیز نتوانست باعث فرو ریختن این ترس او گردد.
در جنگ تابستان 2006 (که حزب الله و حکومت ایران ادعای پیروزی در آن را دارند)، چنان ضربات سهمگینی به این گروه تروریستی وارد آمد که هنوز هم با گذشت چهارسال، حزب الله نتوانسته به ترمیم کامل خرابی ها بپردازد.
حکومت ایران برای بازسازی این ویرانی ها پانصد میلیون دلار به حزب الله وعده کمک مالی داده بود. ارزیابی می شود که در 28 سال گذشته، ایران جمعا بیش از یک میلیارد دلار کمک پولی به حزب الله داده باشد.
در آستانه سفر احمدی نژاد به لبنان نیز، دولت تهران با امضای قراردادی، متعهد شد که یک رشته پروژه های آبادانی در لبنان را به ارزش کلی 450 میلیون دلار اجرا کند.

اسرائیل: «ما احمدی نژاد را ترور نمی کنیم»

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در آستانه دیدار احمدی نژاد از جنوب لبنان، ابراز نگرانی کرد که دولت بیروت در اثر نزدیک شدن به جمهوری اسلامی ایران، استقلال و سیادت خویش را از دست بدهد و به یک سرزمین دست نشانده ایران مبدل گردد.
وزیر دفاع که دیروز، بدون ارتباط با سفر احمدی نژاد، به بلندی های گولان رفته بود تا با سربازان اسرائیلی مستقر در آن ناحیه دیدار کند، به آنان گفت "هر لحظه ممکن است وضع عوض شود و بحران آغاز گردد و باید برای هر نوع احتمالی آمادگی داشت".
او گفت: دیدار احمدی نژاد از بیروت، وابستگی حزب الله لبنان به حکومت ایران را دو چندان می کند».
اهود باراک خطاب به سربازان هنگ 401 ارتش دفاعی اسرائیل گفت: «اسرائیل رویدادهای لبنان را از نزدیک دنبال می کند و باید بداند که دقیقا در آن کشور چه می گذرد – و منظور من امور اطلاعاتی و نظامی است».
سیلوان شالوم، شخصیت شمار دو حزب لیکود و معاون ارشد نخست وزیر نیز در یک مصاحبه رادیوئی گفت: «دنیا به احمدی نژاد به صورت یک امر خارق العاده و پدیده ای عجیب می نگرد که زودگذر خواهد بود» و افزود: «ما هم در اسرائیل باید این چنین رفتار کنیم».
شالوم در واکنش به سخنان آنانی که خواهان ترور احمدی نژاد هستند گفت: «اسرائیل سران کشورها را ترور نمی کند» و افزود: «احمدی نژاد می رود، ولی اسرائیل برای ابد پابرجا می ماند».
به گفته معاون ارشد نخست وزیر اسرائیل، تحریم های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران، برای سران آن کشور دردآور و تاثیرگذار است و اگر شدیدتر شود، ممکن است بالاخره رژیم آن کشور را به زانو درآورد.
سیلوان شالوم در این فرصت با اشاره به شایعاتی در مورد آن که کرم کامپیوتری استاکس نت موجب عقب افتادن برنامه های اتمی ایران شده، گفت: «اگر درست باشد، باید نسبت به آن خوشحال بود».

 

واکنش های شماری ازایرانیان وکاربران"همدمی" درباره
سفراحمدی نژاد به لبنان و پیامدهایش برای مردم منطقه

15 اکتبر 2010


  


  

ماکت مسجدالاقصی دربنت جبیل که همانا مسجدعمراست







دیدار احمدی نژاد از لبنان و هیاهوئی که جمهوری اسلامی ایران انتظار داشت پیرامون آن به راه افتد تا بتواند از آن بهره برداری تبلیغاتی کند، در کنار نکوهش های بین المللی، با واکنش هائی نیز از جانب ایرانیان روبرو گردید.
با آن که در داخل ایران، حکومت اجازه نمی دهد کسی نسبت به این سفر جنجالی، که بی تردید به ضرر مردم لبنان و به زیان منافع ملی ایران بوده، زبان به انتقاد بگشاید، ولی شماری از ایرانیان توانستند دیدگاه های انتقادی خود را توسط رایانامه (ای میل) برای "همدمی" بفرستند و برخی دیگر نیز در تماس با رادیوها و یا تلویزیون های فارسی زبان برون مرزی، و یا با ارسال واکنش برای تارنماهائی که مطالبی در این رابطه انتشار داده بودند، دیدگاه های خود را بیان داشتند.

«آنانی که فرق بین مسجد الاقصی و مسجد عمر را
نمی دانند، در حمایت از قضیه فلسطین دکان باز کرده اند»

یک کاربر "همدمی" با نام مستعار "تلاشگر خواهان صلح" در پیام خود نوشت:
«امشب (پنج شنبه 22 مهرماه – 14 اکتبر)، هنگامی که تصویری از شهرک "بنت جبیل" در جنوب لبنان دیدم که ظاهرا یک ماکت بزرگ "مسجد الاقصی" را در آن جا ساخته اند تا با این وسیله مسلمانان و به ویژه شیعیان لبنان را علیه اسرائیل بشورانند، واقعا دلم از عمق ناآگاهی و نادانی آن ها به درد آمد. آن گنبد طلائی و ساختمان هشت ضلعی که نشان دادند، مسجدی است که به عمر نسبت داده می شود و قبة الصخره نامیده می شود. درست است که این مسجد در فاصله چند متری از "مسجد الاقصی" قرار دارد و گنبد زرین آن، همراه با ساختمان ویژه مسجد، توجه همگان را به خود جلب می کند و به یکی از نمادهای جهان اسلام و سرزمین فلسطین (اسرائیل) مبدل شده، ولی مسجد الاقصی گنبد سیمین (نقره ای) دارد و هر کودک دبستانی تفاوت بین این دو مسجد را درک می کند.
«روح الله خمینی تا روز مرگ خود، تصویر بزرگ مسجد عمر را در تالار جماران پشت سر خود آویخته بود و نمی دانست که این مسجد به عمر بن الخطاب نسبت داده شده که شیعیان این چنین او را دشمن می دانند و به او توهین می کنند و ناسزا می گویند. یادم می آید که شما در یک سال پیش این اشتباه بزرگ حکومت ایران را بین دو مسجد عمر و الاقصی در مقاله ای تذکر دادید و انتظار می رفت که آن ها به غلط خود پی برده و از تکرار آن خودداری ورزند و امشب در گزارش های تلویزیونی خارجی دیدم که دوباره همان اشتباه را تکرار کرده و ماکت بزرگی را ساخته اند که در واقع نشان و یادآوری یکی از خلفای راشدین است که شیعیان او را لعنت می کنند.
«من گرچه در یک خانواده شیعه متولد شده ام، ولی به باورهای دینی همگان، از مسیحی و یهودی گرفته تا وهابی یا اهل تسنن احترام می گذارم. مسجد قبة الصخره نیز از دیدگاه من مکان مقدس و عبادتگاه الله است و باید محترم شناخته شود. ولی این اشتباه سران جمهوری اسلامی بین الاقصی و و مسجد عمر، از عمق ناآگاهی آنان پرده بر می دارد و یک بار دیگر نشان می دهد که آنان، نه مسلمان شیعه خوبی هستند و نه دلشان برای ملت لبنان سوخته است،بلکه تنها یک دکان باز کرده اند».

«مشکل، تنها احمدی نژاد یا سپاه نیست، بلکه
مشکل، کل ساختار سیاسی و مرامی رژیم است»

کاربر دیگری با امضای "کورش از تهران" نوشت:
«سفر محمود احمدی نژاد به لبنان یک واقعیت تاریخی و سیاسی را کاملا برجسته می سازد و آن اینکه جمهوری اسلامی از روز تاسیسش تا امروز هرگز دنبال آرامش و صلح پایدار در منطقه خاورمیانه نبوده است.
به وجود آمدن حزب الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی در فلسطین نقش مخرب و غیر سازنده حکومت اسلامی را بیش از پیش نشان می دهد.
نوع ادبیات سیاسی و حتی جزئیات سفر احمدی نژاد به لبنان به وضوح ثابت می کند که جمهوری اسلامی هرگز یک رژیم عادی نیست و راه نفوذ در سایر کشورها را در برپا کردن شبکه های ترور و وحشت یافته است.
از دیدگاه من، پس از گروگان گیری دیپلماتهای آمریکایی و نیز پس از انفجار مقر تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان به کمک جمهوری اسلامی ،غرب و به ویژه آمریکا خطر گسترش"اسلام سیاسی" و "تروریسم مبتنی بر تقدس مذهبی" را بسیار دست کم گرفتند و به صورت نرم افزاری با آن مقابله نکردند و نکوشیدند از طریق رسانه های تصویری و نهادهای مدنی با این خطر چالش کنند و اگر هم در اندیشده مقابله بودند، عموما شیوه هایی مبتنی بر روشهای سخت افزاری مانند تهدید نظامی و یا تحریم اقتصادی را مطرح کردند.
امروز پس از سی و یک سال از به روی کار آمدن وارثان سیاسی نواب صفوی، رژیم ایران به کانون تنش و ضدیت با صلح مبدل شده و هنوز بسیاری در آمریکا و اروپا خواهان مذاکره و کوتاه آمدن در مقابل این رژِیم هستند. به نظر من آمریکا و به ویژه اروپا به خاطر منافع اقتصادی و ادامه مبادلات بازرگانی، "هستی" خود و نیروهای سکولار خاورمیانه را حراج کرده اند.
سخنان تهدیدآمیز احمدی نژاد و لحن تند وغیر مسئولانه خامنه ای را نباید تنها ژست های سیاسی برای جهان اسلام و عوام الناس عرب دانست، بلکه نشان دهنده عمق ستیز این حکومت با مبانی ثبات منطقه ای و توافق و همزیستی کشورهاست و فقط مصرف داخلی هم ندارد بلکه برای بحران زایی دائم نیز می باشد.
تا هنگامی که "حکومت" (و نه "دولت احمدی نژاد") جمهوری اسلامی بر قلمرو سرزمینی ایران حاکم باشد نخواهد گذاشت میانه روی و اعتدال و آرامش به منطقه خاورمیانه بازگردد. برخلاف نظر بسیاری، مشکل احمدی نژاد و یا فقط سپاه نیست بلکه "سیستم و طرز تفکری" است که احمدی نژاد و سپاه قدس تنها آن را متبلور می سازد».

«آیا شما با این همه سر و صدا برای
احمدی نژاد، قصد دارید قهرمان سازی کنید؟»

کاربری از همدان، با نام مستعار "ابوسینا" نوشت:
«من بسیار خشمناک هستم از این که شما در سایت خود، و رسانه های همگانی در دنیا، این همه در روزهای اخیر از سفر احمدی نژاد به لبنان سخن گفته اند. مگر او کیست که این همه سر و صدا راه می افتد؟ سفر او چه تاثیری می گذارد؟ می رود و حرف هائی می زند و شعارهائی می دهد و به تهران بر می گردد! چه خواهد شد؟
احمدی نژاد کاره ای نیست. او تنها سخنگوی یک جناح رژیم است – جناحی که حتی خامنه ای نیز به سوی آن کشانده شده و قدرت را در دست خود قبضه کرده است.
از شنیدن سخنان شنونده ای در رادیو اسرائیل که خواهان نابود کردن احمدی نژاد در جریان دیدارش از لبنان شده بود، به خشم در آمدم و سخنان یک سیاستمدار اسرائیلی (اریه الداد از حزب راست گرای "اتحاد ملی") که گفته بود اگر احمدی نژاد به مرز اسرائیل نزدیک شود، باید با یک گلوله کار او را یک سره کرد، موجب عصبانیت من گردید.
شما می خواهید با این کارها "قهرمان سازی" کنید؟ گیرم که احمدی نژاد هم .... واصل شد، یکی دیگر جای او را خواهد گرفت. یادتان رفت وقتی 72 تن از سران حزب جمهوری اسلامی کشته شدند، فورا دیگران جایشان را گرفتند. احمدی نژاد خودش قدرتی ندارد، بلکه آن جناحی که پشت پرده از او جانبداری می کند – و منظورم سپاه پاسداران است – او را جلو فرستاده تا هدف های این جناح را پیش برد».
(توضیح "همدمی": دیدار احمدی نژاد از لبنان و قراردادهای امضا شده و قراردادهای دیگری که ایران به دولت بیروت پیشنهاد کرده و هنوز جواب نگرفته، و پول کلانی که ایران در لبنان هزینه می کند و قدرتی که در حمایت از حزب الله نشان می دهد، همه و همه ممکن است برای اینده لبنان سرنوشت ساز باشد و منطقه را به آستانه یک فاجعه جدید بکشاند).

شیخ کاظمینی بروجردی: «آیا وجود اسرائیل زیان آور
است و یا استبداد دینی حکومت کنونی در ایران؟»

هواخواهان شیخ کاظمینی بروجردی که به علت انتقاد از حکومت دینی ایران و مطرح کردن لزوم جدائی مذهب و حکومت اکنون چندین سال است که در زندان اوین گرفتار آمده، به  نام وی پرسش هائی را خطاب به شیخ حسن نصرالله، به مناسبت سفر احمدی نژاد به بیروت مطرح ساختند که در آن آمده است:
«چند سئوال از شما که با تکیه بر ولایت مطلقه فقیه در لبنان ادامه حیات داده اید، دارم که باید پاسخ آنرا به تاریخ نگاران امروز و فردای جهان بدهید:
1. آیا زیان استبداد دینی، برای خدا و رسولش بیشتر است یا وجود دولت اسرائیل؟
2. آیا دفع لحظه ایی و دائمی مسلمین به وسیله استعمار اسلامی ایران، مصداق "یخرجون الناس من دین الله افواجا" می باشد یا تداوم حیات اسرائیل؟
3. آیا شما می دانید این مبالغ سنگین و عظیمی که از بیت المال کشور مظلوم ما، به سوی شما سرازیر می گردد، به بهای فقر و فلاکت ملت نجیب و مهربان این مملکت است؟
4. آیا رضایت می دهید که لبنان پایگاه عرض اندام حکومت مدعی دیانت ایران گردد و در مقابل، این دو گانگی ها، تبعيض ها و ظلم ها که به نام ولایت معصومین می شود و معیشت جامعه را به چالش آورده و اقتصاد مردم را به تنگنا کشانده و سبب ارتداد و رو گردانی خیل عظیمی از ملت شده، ادامه یابد؟
در خاتمه نظرتان را به این چند هشدار روایی معطوف می دارم که:
"اذا فسد العالِم فسد العالمَ" (هنگامی که حکیمان فاشد شوند، جهان فاسد می گردد)
و نیز "الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم" (حتی در شرائط کفر نیز حکومت می تواند دوام یابد، ولی با ظلم، نابود می شود)
و ایضا "الاقرب یمنع الابعد" (چراغي كه به خانه رواست، به مسجد حرام است).»

«چون خودشان از فرهنگ و تمدن عقب افتاده اند،
دستاوردهای علمی و فرهنگی دیگران را تحقیر می کنند»

مهندس همایون ابراهیمی در اسرائیل نیز در نامه ای که خطاب به "کارملک" دوست خود، از جمله نوشته است:
«در شهر هرتسلیا که به یاد هرتسل، پایه گذار جنبش صیونیسم و ناسیونالیسم یهود، در مرکز اسرائیل برپا شده، شب گذشته (پنج شنبه 22 مهرماه – 14 اکتبر) همایشی برپا شده بود که در آن موسیقی سنتی ایرانی نواخته می شد و چند صد تن دوستداران موسیقی ایرانی تالار را پرکرده بودند و نه تنها بسیاری از تماشاگران، بلکه شماری از نوازندگان نیز اسرائیلی غیر ایرانی بودند و شور و شوقی بر تالار حکمفرما شده بود.
... درونم را افسوسی سنگین و دردناک فرا گرفت... به این توده ی مردم موسیقی دوست و دوستدار ایران می نگریستم که آن چنان به نوای کهن موسیقی ایرانی گوش می دادند و به فرهنگ ایران ارج مینهادند که گوئی خود نیز زاده ایران هستند و از چشمه لایزال فرهنگ ایران زمین سیراب شده اند.
هنگامی که احمدی نژاد برای دیدار به لبنان آمده و او هم در پی سخنانش ما اسرائیلیان را "مردمی بی فرهنگ" میخواند، کارملک، از سخنان احمدی نژاد نبود که دلم به درد آمد؛ چون همگان او وسخنان و رفتارش را می شناسند، همان کرداری که با خوی نیک اندیشانه ی ایرانیان هیچ همخوانی ندارد. همگان می دانند که او ایرانی نمی اندیشد، بلکه بیشتر به همسوی با تازیانی گرایش دارد که بیش از هر دشمن دیگری بر درخت بارور فرهنگ شکوهمند ایران زمین تیشه زده اند.
دلم برای این می سوزد که احمدی نژاد و اربابان پشت پرده اش نمی دانند و یا خود را به ناآگاهی می زنند که این "ملت بی فرهنگ اسرائیل" نه تنها پایه گذار مکتب یکتاپرستی در دنیای جهل و خرافات چند هزار سال پیش بوده، بلکه امروز نیز یکی از پیشگامان فرهنگ و دانش بشری است که پژوهشگرانش جایزه نوبل می گیرند و دانشمندانش کشفیات مهم پزشکی می کنند و مهندسانش یک ستون پایدار دانش کامپیوتری و تکنولوژی جهان هستند.
چون خودشان ندارند، چون شیوه فرمانروائی سرکوبگرانه آنان امکان رشد فرهنگ و دانش را نمی دهد، می کوشند دستاوردهای دیگران را نیز به هیچ گیرند و همچنان کوس برتری زنند، که در واقع کوس رسوائی آنان است که بر بام مردمان به صدا در می آید و آهنگی گوشخراش دارد».


دیدار احمدی نژاد ازلبنان، با سکوت مقامات اسرائیلی
روبروگردید،ولی نماینده پارلمان خواستارمرگ او شد

13 اکتبر 2010


  


  

احمدی نژاد در بین همراهان خود هنگام ورود به بیروت







در حالی که توجه رسانه های همگانی دنیا متوجه جریان نجات معدنچیان شیلی است که یکی پس از دیگری از عمق 700 متری زمین بیرون آورده می شوند، محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 21 مهرماه – 13 اکتبر) وارد بیروت شد و در فرودگاه توسط شماری از بلندپایگان شیعه در لبنان و از جمله نبیه بری رئیس پارلمان مورد استقبال قرار گرفت.
در مسیر فرودگاه به شهر که در تسلط حزب الله قرار دارد، هزاران نفر از کودکان دبستانی و افراد شیعه در دو طرف خیابان ها مستقر شده بودند و با تکان دادن پرچم های لبنان و ایران که در دست داشتند، شعارهای دوستانه می دادند.
برخی از این افراد نیز پرچم حزب الله را به دست داشتند. در گزارش های پیشین گفته شده بود که جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری استقبال هرچه باشکوه تر از احمدی نژاد، یک میلیون دلار بودجه در اختیار حزب الله قرار داده است.
ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران به لبنان با سکوت دولت اسرائیل روبرو شد، ولی رسانه های همگانی اسرائیل گزارش های نسبتا مفصلی درباره آن پخش کردند.
یک عضو پارلمان اسرائیل به نام اریه الداد که از رهبران یک حزب راست گرای می باشد، خواهان آن شد که "احمدی نژاد از صفحه گیتی نابود شود". 

تدابیر گسترده امنیتی لبنان
برای حفظ جان احمدی نژاد

حزب الله لبنان بیشترین تلاش خود را کرده بود که مراسم استقبال از احمدی نژاد و ورود او به بیروت تا آن جا که ممکن است با شکوه برگزار شود. سرودی که به مناسبت دیدار او ساخته شده از بلندگوهای قوی در مسیر حرکت او پخش می شد و آهنگ های دیگری نیز به حمایت از ادامه ترور علیه اسرائیل (که حزب الله آن را "مقاومت" می نامد) شنیده می شد. در سرود به افتخار احمدی نژاد گفته شده بود "به سرزمین پرافتخار لبنان خوش آمدید".
در حالی که هفته پیش سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفته بود که "با این سفر، ارباب به دیدن ملک و رعایای خویش می رود" و دیدار احمدی نژاد از لبنان را یک اقدام تحریک آمیز خوانده و آن را موجب افزایش تنش در منطقه دانسته بود، در روزهای اخیر تصمیم گرفته شده که از جانب اسرائیل هیچ واکنش رسمی بیان نگردد. یک مقام دولتی که نخواست نامش برده شود، درباره علت این تصمیم به خبرنگاران گفت: «کشورهای عرب نیز، خودشان رفتارهای تحریک آمیز و سخنان احمدی نژاد را می شنوند و به وخامت آن آگاهی دارند».
تلویزیون المنار که با بودجه ایران و به طرفداری از حزب الله لبنان برنامه پخش می کند، چندین بار عکس معروف احمدی نژاد را پخش کرد که روی قالی زانو زده و در کنار خانواده اش، با دست مشغول غذا خوردن است. المنار این عکس را "اوج تواضع مقام اعظم ریاست جمهوری اسلامی ایران" دانست و به آن افتخار کرد. المنار ادعا کرده افزود: «به خاطر همین تواضع است که تل آویو و واشنگتن، با احمدی نژاد به ستیز برخاسته اند».
در مسیر حرکت احمدی نژاد به سوی کاخ بعبده، مقر ریاست جمهوری لبنان، تدابیر احتیاطی بسیار شدیدی اتخاذ شده بود و نه تنها هزاران نفر از افراد نیروهای نظامی و انتظامی مسؤولیت حفظ نظم را به عهده داشتند، بلکه هلیکوپترهای نظامی نیز بر فراز مسیر دائما در حال پرواز بودند.
به علل امنیتی، تا این لحظه اعلام نشده که احمدی نژاد شب را در کجا سپری خواهد کرد.

«حکومت ایران قدرت خود در
لبنان را به ضرب پول خرید»

در حالی که پیشتر گفته شده بود که احمدی نژاد تنها یک شب در لبنان می ماند و شامگاه فردا (پنجشنبه) به تهران باز می گردد، روزنامه لبنانی السفیر نوشت که احتمال دارد رئیس جمهوری ایران تا روز جمعه در بیروت بماند. این امر بستگی به دیدارها و مذاکراتی دارد که برای او با سرکردگان حزب الله و بلندپایگان دولت لبنان و شخصیت های سیاسی آن کشور برنامه ریزی شده است.
در کنار عملیات احتیاطی امروز هنگام ورود احمدی نژاد به فروگاه بین المللی بیروت و در مسیر حرکت او به سوی کاخ ریاست جمهوری لبنان، روزنامه های عرب زبان نوشته بودند که در روزهای اخیر چندین تن از فرماندهان سپاه پاسداران از بیروت و نواحی جنوبی لبنان دیدن کرده بودند تا همه احتمالات را برای حفظ جان احمدی نژاد بررسی کنند.
در لبنان، حتی در آستانه ورود احمدی نژاد از اکران فیلم "روزهای سبز" از ساخته های دختر مخملباف که درباره اعتراضات مردمی نسبت به انتخابات تقلبی ریاست جمهوری تهیه شده جلوگیری گردید.
پرویز سروری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، امروز (چهارشنبه) ادعا کرده گفت: «استقبال بی نظیر لبنانی ها از احمدی نزاد، پاسخ روشنی به رژیم صهیونیستی و آمریکاست» و افزود: «این استقبال نشان می دهد که انقلاب اسلامی ایران چه جایگاهی در لبنان و منطقه دارد».
گفتنی است که جمهوری اسلامی ایران نفوذ خود در بین شیعیان و مردم لبنان را به ضرب مبالغی معادل بیش از یک میلیارد دلار به دست آورده که در سه دهه اخیر در لبنان هزینه کرده و بخش اعظم آن را در اختیار حزب الله قرار داده است. حتی برای تامین استقبال کنونی نیز، همان گونه که پیشتر گفته شد، حکومت ایران یک میلیون دلار برای حزب الله پول فرستاده بود.
خبرنگاران از بیروت گزارش می دهند که بی تردید اکثریت قریب به اتفاق آنانی که در مسیر حرکت احمدی نژاد پرچم تکان می دادند، کودکان دبستانی شیعه و خانواده های افراد عضو حزب الله بودند.

سیاستمدار اسرائیلی: «طب پیشگیری
ایجاب می کند احمدی نژاد نابود شود»

اهالی اهل تسنن لبنان و همچنین اکثر مسیحیان آن کشور با سفر احمدی نژاد مخالفت کرده و مراسم استقبال را تحریم کرده بودند.
ساعتی پیش از آن که هواپیمای احمدی نژاد در فروگاه بین المللی بیروت به زمین نشیند، یک بسته مواد انفجاری که زیر اتومبیل یکی از ملایان شیعه کار گزاری شده بود منفجر گردید. این ملا از فعالان حزب الله در شمال لبنان بود – ولی با آن که خود اتومبیل به شدت آسیب دید، روحانی شیعه سالم ماند.
در ساعات بعد از ظهر امروز نیز یک سخنرانی برای احمدی نژاد در استادیوم چهل هزار نفره الرایا در محله "الضاحیه" که مرکز فرماندهی حزب الله در جنوب بیروت است ترتیب داده شده است.
اریه الداد عضو پارلمان اسرائیل از حزب راست گرای "ایخود لئومی"
Ikhud Leumi (اتحاد ملی) خواستار نابودی احمدی نژاد شد – که سخنان او ممکن است موجب یک جنجال سیاسی شود.
الداد امروز (چهارشنبه) به خبرنگاران گفت: «اگر در سال 1939 یک سرباز یهودی موفق می شد هیتلر را به قتل برساند، امروز تاریخ اروپا و جهان مسیر دیگری داشت» و افزود: «اگر احمدی نژاد بخواهد به سوی خاک اسرائیل سنگ پرتاب کند، و حتی برای یک ثانیه در کانون هدف گیری تفنگ سرباز اسرائیلی قرار گیرد، نباید اجازه داد جان سالم به در برد».
اریه الداد که تحصیلات پزشکی دارد و یکی از سیاستمداران صریح اللهجه اسرائیل محسوب می شود، افزوده گفت: «من به عنوان یک پزشک، طرفدار طب پیشگیرانه هستم، که از بروز بیماری های صعب العلاج جلوگیری می کند» و گفت: « از آن نظر احمدی نژاد را با هیتلر در یک ردیف قرار دادم که او نیز از هر تریبون بین المللی اسرائیل را به نابودی تهدید می کند. در دوران هیتلر یهودیان امکان دفاع از خویش را نداشتند، ولی امروز ما می توانیم سرنوشت خویش را به دست گیریم و از خود دفاع کنم و جان کلام آن که اگر امروز احمدی نژاد نابود شود، جان شمار زیادی از مردم نجات خواهد یافت».
مقامات رسمی اسرائیل در گذشته همیشه این گونه سخنان را مردود دانسته اند.
گفتنی است که رسانه های دولتی در ایران در روزهای گذشته ادعا کرده بودند که روزنامه اسرائیلی هاآرتس نیز خواهان ربودن احمدی نژاد هنگام دیدار او از جنوب لبنان گردیده، که این ادعا بی اساس بود و گفته می شود که آن رسانه ها برای مهم جلوه دادن سفر، به این ترفند دست زده بودند